torsdag 29 december 2011

Om forskningskvalitet, indragna anslag och dålig research

När jag läste att norska Forskningsrådet, (den norska motsvarigheten till Vetenskapsrådet) dragit in alla pengar till genusforskning, kanske på grund av att den sades ha låg kvalitet, tänke jag två saker:
  1. Det låter konstigt, i alla fall för oss som vet lite om hur forskningsanslag delas ut 
  2. Det är bäst att inte blogga om det här för att inte locka hit en armé av antigenustroll
Sedan tänkte jag på det lite mer, särskilt punkt 1, försökte läsa på, diskuterade med andra, insåg mina begränsade färdigheter i norska och måste nu skriva för ingen verkar ha fattat vad det är som har hänt.

För det första har Forskningsrådet har inte dragit tillbaka några utlovade forskningmedel, man har bara låtit bli att förlänga en satsning på just genusvetenskap som pågått sedan 1996.

För det andra har programmet inte avslutats för att norsk genusforskning har för låg kvalitet. Istället säger Divisjonsdirektør Anders Hanneborg från Forskningsrådet i Aftenposten att anledningen till att programmet inte förlängs är att genusforskarna hävdar sig väl i konkurrensen om de ordinarie anslagen ( om det är sant eller ej får någon gärna ta reda på). Kontentan är i alla fall att genusvetenskap anses vara ett väl etablerat forskningsområde där flera framstående forskare är verksamma.

För det tredje, och nu blir det riktigt spännande, ska all forskning som får medel från Forskningsrådet numera ta upp jämställdhets- och könsaspekter i sin ansökan, skriver den administrativa direktören Arvid Hallén på Forskningsrådets blogg.

För det fjärde förnekar Forskningsrådet att beslutet att inte förlänga programmet har med "Hjernevask"-debatten att göra. Om det är sant eller inte lämnar jag åt respektive sidors konspirationsteoretiker att tvista om. (Själv är jag bara övertygad om att det finns bra och dålig genusforskning, precis som det finns bra och dålig forskning inom fysik, spanska eller biostatistik).

Om de här missuppfattningarna sker med flit, om folk är överdrivet konspiratoriskt lagda, eller helt enkelt inte vet så mycket om hur forskningsanlag delas ut eller hur man mäter forskningskvalitet låter jag vara osagt. Nu har jag i alla fall rett ut det här en gång för alla.

(P.S. Jag är inte genusvetare, och har aldrig läst genusvetenskap. Anna T på Glitterfittorna gör ett bra jobb när hon i alla fall får mig att fatta vad genusvetenskap är och sysslar med. )

Inga kommentarer: